top of page
Het proces
Sufax heeft een uniek proces ontwikkeld voor innovatie. Dit proces is opgebouwd uit verschillende systemen en denkrichtingen uit diverse bedrijfstakken, waaronder psychologie, architectuur, theater en onderwijs. Het proces gaat uit van wekelijkse kleine verbeteringen en experimenten in 5 verschillende domeinen, met als doel om snel te falen en hierdoor steeds beter te worden en vernieuwingen te realiseren. Het resultaat is een duurzaam innovatieproces.
Psychologie van verandering
Het proces en onze faciliteiten zijn volledig, en soms letterlijk, ontworpen rond de twee belangrijkste elementen binnen de psychologie van verandering:
Anders denken
-
Waardes veranderen kosten heel veel tijd.
-
We geven de voorkeur boven het bekende.
-
We imiteren gedrag van andere.
-
Zelfmisleiding en filters die we toepassen.
Anders doen:
-
Abstracte doelen klein en praktisch maken.
-
Bijzondere omgeving als bron van prikkels.
-
Nadruk op leren, niet op presteren.
-
Urgentie en aandacht in de tijd.
Meester en Gezel
Einstein zei ooit:
We kunnen niet onze problemen oplossen door dezelfde manier van denken waardoor we ze veroorzaakt hebben.
Een andere aanpak is het Meester en Gezel-principe. Bij dit principe leer je elke week een kleine stap, die je vervolgens verrijkt en oefent. Na een week presenteer je het resultaat aan de mentors, die vervolgens met je verder kunnen gaan op basis van de verkregen inzichten. Dit is een effectieve manier om continue te leren en te groeien, in plaats van stil te staan bij bestaande processen en methodes.
First principle Thinking
Het First Principles-denken is een essentiële vaardigheid voor elke ondernemer of innovator die op zoek is naar out-of-the-box oplossingen en buiten het bekende wil denken. Het gaat over het onderzoeken en blootleggen van de meest fundamentele elementen en aannames. Vaak zijn deze elementen naar basis natuurkundige of sociale aspecten te herleiden
Een ster hierin is Elon Musk, bekend van Tesla, Space-X en andere bedrijven.
Design Thinking
We geloven dat de manier waarop architecten denken en ontwerpen, kan helpen bij het vinden van nieuwe en creatieve oplossingen voor complexe uitdagingen. Bovendien zijn deze processen niet beperkt tot de bouwbranche, ze kunnen worden toegepast op elke branche of situatie. De combinatie van verschillende perspectieven en methodieken, maakt van het architectonische denken een krachtig en toepasbaar proces voor innoveren.
Agile
Het Agile-proces is gericht op snellere en flexibelere reactie op veranderingen. Het stelt teams in staat om snel te reageren op veranderende omstandigheden en klantbehoeften door het ontwikkelproces steeds bij te stellen. Bovendien richt het Agile-proces zich op het beheersen van de workload, door regelmatige evaluatie van het team en het implementeren van verbeteringen waar nodig. Hierdoor creëren we een continu proces van verbetering en innovatie.
LEAN
Lean gaat over het verbeteren en optimaliseren van processen en workflows door middel van continu verbeteren en innovatie. Het biedt de structuur om dagelijks verbeteringen te realiseren met standaarden zoals Kaizens en om een roadmap voor de lange termijn op te stellen.
Wij weigeren echter een mentaliteit van "110% plannen" te omarmen, omdat we geloven dat dit schade berokkent aan de basis van menselijk handelen en in strijd is met de psychologie van verandering.
De grondlegger van LEAN is Toyota.
Innovatie Levels
Bij Sufax passen we het TRL-systeem, oorspronkelijk ontwikkeld door NASA voor de ontwikkeling van de techniek van de Space Shuttle, ook toe op andere domeinen binnen Sufax. Het TRL-systeem bestaat uit 9 kleine stapjes die ons helpen bij het ontwikkelen van kleinste componenten tot het gehele systeem.
Dragon Den
Sufax biedt 10 weken durende trajecten met een eindpresentatie en een cruciaal Go/No-Go moment: de Sufax Dragon Den. Tijdens de presentatie presenteer je het resultaat en beantwoord je vragen van een paneel bestaande uit een eigen directielid, een Sufax innovatie expert en een wisselende gast-dragon. Het resultaat, proces en evaluatie staan centraal en er is ook een publiek aanwezig, bestaande uit familie, vrienden en geïnteresseerde collega's.
GRIP op Tijd
Tussen drukke taken en verplichtingen lijkt er nooit genoeg tijd over te zijn voor innovatie. Maar geen zorgen!
Geïnspireerd door het boek GRIP van Rick Pastoor, "How to Live 24 Hours a Day" van Arnold Bennett en het Ikigai-principe, helpen we je volhoudbaar te innoveren. Vanaf dag één nemen we je mee op een nieuwe reis om je blik op tijd, werk, rollen en prioriteiten te veranderen.
Wetenschappelijke onderzoek
Bij Sufax hebben we als ambitie innovatie zelf te innoveren. Daarom voeren we bewuste en onbewuste experimenten uit om onze processen te verbeteren. Door bij Sufax te innoveren, draag je bij aan de wetenschap van innovatie en help je nieuwe processen te verifiëren, wat bijdraagt aan een volhoudbare toekomst voor innovatie.
bottom of page