Smalle loopbrug

Het proces

Het Sufax innovatieproces is gebaseerd op meerdere systemen. Het is divers en combineert sterken punten van methodieken en denkrichtingen. De basis komt uit meerdere bedrijfssectoren, psychologie, theater en onderwijsmethodes. Het divergeert en convergeert in een vast ritme om resultaat en verificatie af te dwingen.

Het is bedacht vanuit het maken van een volhoudbaar proces in wekelijkse kleine stapjes in 5 domeinen.  Om zo snel mogelijk in het proces te falen en hiermee de innovaties (en zichzelf) opnieuw te vernieuwen tot het wel lukt.

Image by Bret Kavanaugh

Psychologie van verandering

Het proces en onze faciliteiten zijn volledig, en soms letterlijk, ontworpen rond de twee belangrijkste elementen binnen de psychologie van verandering:

Anders denken

  1. Waardes veranderen kosten heel veel tijd.

  2. We geven de voorkeur boven het bekende.

  3. We imiteren gedragen van andere.

  4. Zelfmisleiding en filters die we toepassen.


Anders doen:

  1. Abstracte doelen klein en praktisch maken.

  2. Bijzondere omgeving als bron van prikkels.

  3. Nadruk op leren, niet op presteren.

  4. Urgentie en aandacht in de tijd.

Meester en Gezel

Einstein zei ooit: 
We kunnen niet onze problemen oplossen door dezelfde manier van denken waardoor we ze veroorzaakt hebben. 

Maar waarom innoveren bijna alle bedrijven dan toch volgens dezelfde eigen in-company processen die de noodzaak veroorzaken om te vernieuwen? Tja...

Onze mentors gaan uit van het Meester en Gezel principe: Je krijgt elke week een kleine stukje te leren dat je zelf verder verrijkt en combineert met eerdere ervaring. Na week laat je dit resultaat zien.

Image by Icons8 Team
Image by Vlad Tchompalov

First principle Thinking

First Principles-denken is een krachtige manier om deze kuddementaliteit te doorbreken, buiten de gebaande paden te denken en geheel nieuwe oplossingen voor bekende problemen te innoveren.

Het gaat over het onderzoeken en blootleggen van de meest fundamentele elementen en aannames. Vaak zijn deze elementen naar basis natuurkundige of sociale aspecten te herleiden

Een ster hierin is Elon Musk, bekend van Tesla, Space-X en andere bedrijven.

Design Thinking

Architecten ontwikkelen zeer complexe concepten met vele stakeholders uit tot praktische uitvoerbare ideeën. Hierin staan 5 grondslagen centraal: vorm, materialen, functie, plaats en context. 

Hierin wordt veel gebruikt gemaakt van visueel gereedschap, variantenstudies en experimenten.

Het is dan ook niet toevallig dat de manier hoe architecten getraind worden een van de kernprocessen van Sufax is.

Image by Daniel McCullough
Schrijven op plaknotities

Agile

Gaat over het wendbaar houden van het proces en aan te passen naar nieuwe wensen of eisen. Het is de tegenhanger van het waterval principe.

Het gaat ook over het beheersbaar houden van de workload en terugkijken op de prestatie van het team en hierop de verbeteren.

LEAN

Gaat over het optimaliseren en verbeteren van het processen en workflows in een verder innovatie stadium. Het geeft de structuur om elke dag te verbeteren met standaarden als Kaizens. We gebruiken het ook voor het opstellen van een roadmap voor de lange termijn. 

Uitzondering is dat wij geen 110% plannen mentaliteit toepassen, omdat wij geloven dat hiermee geweld wordt aangedaan aan de basis van menselijk handelen. Het staat haaks op de psychologie van verandering.

Grondlegger van LEAN is Toyota.

Image by Alexander Londoño

Innovatie Levels

Oorspronkelijk bedacht NASA de het TRL (Technologie Readiness Levels) voor het ontwikkelen van de Space Shuttle. Het bestaat uit 9 kleine stapjes om van de kleinste componenten te komen tot het gehele systeem. 

Bij Sufax passen we dit systeem naast techniek toe op 4 andere domeinen om te komen tot kleine stapjes.

Dragon Den

Sufax werkt met 10 wekelijks trajecten met aan het einde een eindpresentatie en een ingebouwd Go/No-Go moment: de Sufax Dragon Den. Deze bestaat uit 1 eigen directielid, een Sufax innovatie grootmeester en een wisselende gast-dragon.

Je presenteert het resultaat en beantwoord je ook alle vragen in vragenvuur. Centraal staat het resultaat, proces en evaluatie. Er is ook publiek dat bestaat uit familie, vrienden en geïnteresseerde collega's die aanwezig zijn.

 

Image by Mathew Schwartz
Image by Mitchell Hollander

GRIP op Tijd

Druk druk druk en dan kost dat innoveren ook nog allemaal extra tijd...

Geïnspireerd op het boek GRIP van Rick Pastoor, How to Live 24 Hours a day (Arnold Bennett) en het Ikigai principe leren we je volhoudbaar te innoveren. Vanaf dag 1 nemen we je mee in een nieuwe blik op het principe van tijd, werk, rollen en het stellen van prioriteiten. 

Wetenschappelijke onderzoek

Sufax heeft als visie Innovatie te innoveren. Daarom voeren we bewuste en onbewuste experimenten uit met onze processen.

Bij Sufax innoveren betekend dat je bijdraagt aan de wetenschap van innoveren en de nieuwe processen die we proberen te verifiëren. Hiermee draag je automatisch bij aan een volhoudbare innovatie toekomst.

Ruimteschip cockpit